banner banner banner banner

Эксклюзив. Эксперт по вопросам культуры Олеся Островская-Лютая – гостья ток-шоу "Люди. Hard Talk"

Гостьей Наталии Влащенко в программе "Люди. Hard Talk" была известный эксперт по вопросам культуры и арт-менеджер Олеся Островская-Лютая. С полной версией интервью можно ознакомиться у нас на портале

gazeta.dt.ua
Влащенко: Не секрет, что в нашей стране все любят Министерство культуры, и все точно знают, как его реформировать. Сегодня у нас в гостях человек, с которым можно об этом поговорить. Это замминистра культуры Олеся Островская-Лютая.

Здравствуйте. В министерство вы попали фактически из фонда Ахметова, а в фонд Ахметова вы попали из пиар-агентства?

Островская-Лютая: Перша моя робота була в "Центрі сучасного мистецтва" Сороса. Я почала працювати як перекладач з польської мови на воркшопах з цифрового мистецтва. Після цього я почала працювати в "Центрі сучасного мистецтва" Сороса. Це була програма міжнародного фонду "Відродження". Працювала досить довго. Це була дуже важлива для мене робота, яка мене справді сформувала великою мірою. Робота в тому центрі була цілковито прозора, цілковито міжнародна. Ти завжди спілкувався з людьми з інших країн. Я була координатором, пізніше – куратором сучасного мистецтва, потім я працювала дуже коротко в піар-агенції. Робота в піар-агенції – це специфічна робота, тому що, коли ти працюєш, наприклад, в піарі чи в рекламі, найбільше, чого ти можеш досягти, це хтось заробить якісь гроші. Навіщо витрачати своє життя для цього? Ніщо не змінюється у світі. Тому це робота, яка може в якийсь момент почати демотивувати. І я вислала своє резюме в фонд Ахметова, який тоді тільки починав працювати, а саме директору фонду Анатолію Заболотному. Після цього мене за кілька тижнів запросили на інтерв'ю (у них саме з'явилася вакансія). Я пройшла інтерв'ю і тоді почала працювати у фонді "Розвиток України".    

Влащенко: Этот фонд такой обширный, там много новых проектов, которые касаются АТО, помощи беженцам. Свои обороты, несмотря на то, что у Ахметова есть какие-то трудности, он не сбавил. Это говорит о том, что фонд живой. А вы за эти годы, что там работали, встречались с Ахметовым?

Островская-Лютая: Так, ми зустрічалися регулярно – всі працівники фонду – для обговорення задач, власне кажучи, фонду.  

Влащенко: Какое он на вас впечатление производил?

Островская-Лютая: Я вам розкажу, як була заснована одна з програм, якою я, насправді, пишаюся. Досі працююча програма грантів – єдина, можливо, повноформатна програма підтримки сучасної культури в Україні на абсолютно прозорих, експертних засадах. Я зробила аналіз ситуації, чому в Україні, наприклад, переважають архаїчні форми культури;  чому недостатньо застосовуються нові підходи; як, взагалі, виглядає ситуація, складності та виклики в царині культури. Ця презентація тривала хвилин 10-15, і після цього мене запитали, що треба робити, щоб ситуацію виправити. Я сказала, що нам потрібна відкрита і прозора платформа підтримки на конкурентних засадах культурних проектів. Після цього рішення було дуже швидке: "Спробуйте. І подивимось, що вийде".  

Влащенко: А решение такое о финансировании новых проектов всегда принимал сам Ахметов?

Островская-Лютая: Я не можу вам про все сказати. Я можу вам сказати про те, до чого я мала стосунок.

Влащенко: Так какое он  на вас личное впечатление производил?

Островская-Лютая: Це людина, яка здатна почути аргументи і прийняти рішення, яке не є частиною "вкусовщини" особистої. Для мене це було дуже цікавим досвідом. 

Влащенко: Некоторые эксперты лоббировали вас на должность министра культуры. Но министром вы не стали, а стали замминистра, что тоже интересно. Работа с проектами очень сильно отличается от того, что мы сегодня называем государственным менеджментом в Украине. А какие были основные мотивы, что вы решили заняться государственным менеджментом?

Островская-Лютая: Мене запросив міністр, тобто Нищук. Багато хто з професійного середовища хотів би, щоб Міністерство працювало за стандартами, подібних до тих, з якими я раніше працювала. І вони працювали справді добре. А для мене це була теж така можливість щось змінити. Справді, робота в державних структурах дуже сильно відрізняється від роботи в будь-якому іншому секторі – громадському чи приватному. У державному секторі (це шокує всіх, хто приходить з громадського сектору або з приватного сектору) рішення приймаються у зовсім інший спосіб. Наприклад, можна виходити тільки з того, що дозволено. Що написано в якомусь конкретному законі, то ти маєш право як працівник державний зробити те-то й те-то. Якщо ситуація виходить поза за те, що написано в законах, то фактично такий чиновник залишається без всяких інструментів. Він нічого не може зробити. У громадському секторі діють навпаки. Виходять з того, що не заборонено.  

Влащенко: Что является большим злом для государственного сектора: отсутствие инструментария законодательного или отсутствие финансирования должного?

Островская-Лютая: Я думаю, що найбільша проблема, яка в нас є, це тотальна недовіра. Всередині державних органів – до державних органів, з боку державних органів – до недержавного сектору. Ця недовіра напрацьовувалася роками і навіть не впродовж двадцяти років, а впродовж цілого століття. Це дуже глибока недовіра. Ця недовіра усіх до всіх породжує надзвичайну зарегульованість. Звідси ці абсурдні норми і вимоги. Зараз ми запустили пілотну, тестову програму. Вона називається "Взаєморозуміння". Це програма підтримки проектів. Вона не зовсім грантова, оскільки в нас нема потрібного інструментарію до кінця. Це квазі-грантова програма, щоб подивитися, що працює, а що не працює в державному розподілі коштів на підтримку культури. І ці регуляції, які повинні виконати реціпієнти коштів, часом бувають абсурдні. Наприклад, щоб оплатити готель для письменника, треба подати… Я можу зараз помилитися, але ця цифра, справді, така…   

Влащенко: Есть много стран, которые живут вообще без министерства культуры.

Островская-Лютая: Дуже мало.

Влащенко: Есть такие страны. И ничего, на самом деле, не случается. Культура это такая область человеческой жизни, которую надо оставить в покое, потому что есть целые сегменты, которые совершенно не регулируются никаким министерством культуры.

Островская-Лютая: Абсолютно.

Влащенко: Шоу-бизнес, литература. Зачем нам сегодня Министерство культуры?  И, что, собственно, за эти месяцы сделала молодая команда?

Островская-Лютая: Ми почали досить багато змін. Ми почали освітні програми для працівників культури. Коли ви довідуєтесь, наприклад, що багато працівників міністерства дуже рідко бували за кордоном і практично ніколи не спілкувалися з колегами з інших міністерств, це означає, що рішення, які вони приймають, не будуть достатньо якісні. Бо вони не обов'язково знають, як працює система в різних країнах. Є, власне, кілька країн, системи яких ми вивчаємо. Це Польща, де система дуже схожа на нашу. Навіть взаємодія з міністерством фінансів виглядає подібно. Це Німеччина, в якій, власне, немає міністерства культури, але зараз є потужні голоси на користь того, аби створити таке міністерство, оскільки потрібна, все ж таки, координація загальнодержавних проектів. І це Великобританія, де немає міністерства культури, але є відповідний департамент і є розгалужена система рад і фондів: лотерейний фонд або мистецька рада, скажімо. І є ще інша система, американська, але вона, в принципі, є унікальною.

Влащенко: Сегодня нет ресурса проводить реформу больших сегментов культуры?

Островская-Лютая: Не всюди потрібні реформи. Наприклад, видавнича реформа. Видавці, можливо, потребують підтримки, але вони не потребують реформи. 

Влащенко: Корректирование издательского законодательства было недавно. Они были освобождены от налогов. Но есть отрасли, которые нужно срочно реформировать. Я бы сказала, что, наверное, это театр, возможно, кино и, возможно, региональная реформа культуры.  

Островская-Лютая: Театр, безумовно, потребує змін. Нам потрібні в першу чергу структурні реформи. Реформи державних фінансів, регіональна децентралізація – ось ті речі, які в першу чергу нам потрібні. Стосовно видавців. Це реформа податкової системи. Це ті речі, які будуть мати прямий вплив на культуру. Для видавців потрібні пільги на книговидання. Часто потрібно, щоб кіно мало пільги. Так само для розвитку кіно потрібні якісь податкові пільги. Це не якісь культурні реформи, це структурні реформи. Вони важливі для всієї країни, в усіх галузях. Між іншим, кіно зазнало дуже багатьох змін упродовж останніх п'яти років. І ті фільми, які зараз з'явилися, це частково теж продукт діяльності Держкіно.   

Влащенко: Все кинематографисты в частных беседах говорят о коррупции в этой области, о том, что без откатов невозможно было получить государственное протекционирование ни на один фильм.

Островская-Лютая: Я не можу про це сказати. Я просто не знаю про це, оскільки йшлося про ті часи, коли я не працювала в Міністерстві культури. Я маю на увазі, що все ж таки там експертна процедура, на відміну від багатьох інших сфер. Це все ж таки певна експертна рада, де експерти беруть якусь відповідальність на себе. Ми повинні працювати над зміною законодавства, і ми вже почали.    

Влащенко: А есть уже проекты новых законов?

Островская-Лютая: Уряд прийняв розроблений нами законопроект про мораторій на будівництво в буферних зонах пам'яток і в історичних ареалах населених пунктів і до розробки генеральних планів міст. Ми всі маємо в багатьох містах неконтрольоване будівництво. Якщо буде прийнятий закон Верховною Радою, то на це буде накладений мораторій. Будівництво буде відбуватися, але контрольоване й осмислене. Інший закон, який ми зараз розробляємо, це створення Українського культурного фонду, позабюджетного, для фінансування культури саме на грантовій основі. Так, щоб велика частина коштів, які приходять в Міністерство культури, розподілялися не в середині міністерства, а на незалежній платформі. Це повинна бути інституція, яка би діяла окремо, незалежно. Це дуже схоже на мистецькі ради у Великобританії.  

Влащенко: А что будет с теми учреждениями культуры, которые остались в зоне АТО, которые остались в Крыму? В каких отношениях с ними Министерство культуры?

Островская-Лютая: Ми підтримуємо постійно стосунки з інституціями культури в зоні АТО.

Влащенко: Вы их инвестируете по-прежнему?

Островская-Лютая: Міністерство культури фінансує тільки національні заклади культури. Їх небагато. Більшість закладів культури, які є в областях, на регіональному рівні фінансуються саме з місцевого бюджету. Дві інституції, які на державному рівні фінансуються в зоні АТО, це Донецька музична академія і Луганська академія культури.

Влащенко: А как сделать так, чтобы все, что происходит внутри министерства и на что даются государственные деньги, было прозрачным, чтобы можно было войти на сайт и все увидеть. Как можно узнать, кто ездит, куда, на какие суммы?

Островская-Лютая:  Це великою мірою вже є. Наприклад, та ж програма "Взаєморозуміння"  є процедурою подачі проектної заявки. Відомо, хто є членами експертної ради, і відомо, які проекти були підтримані. Ми зараз працюємо над тим, щоб так само розробити процедуру тревел-грантів. Це коли хтось, кому треба поїхати за кордон для участі у фестивалі, подає заявку в певній формі, її розглядає експертна комісія. І заявник не отримує грошей, але визначена агенція, заснована Міністерством культури, купує квиток і бронює готель. Це ідея. Зараз це не вироблено. Стосовно прозорості. Я відповідаю саме за блок, пов'язаний з культурною спадщиною. У нас є кілька експертних і науково-методичних рад, які приймають різні рішення. Раніше це були дуже закриті такі структури. Ми на сайті міністерства  вивішуємо протоколи  всіх засідань науково-методичної ради управління охорони пам'яток.    

Влащенко: Если журналист хочет получить информацию, как тратится бюджет, полученный министерством, где это можно почитать?

Островская-Лютая: У міністерства незручний сайт, і це для нас велика проблема. Але там є весь розподіл фінансування, яке здійснює Міністерство культури. Я дала доручення, щоб всі інституції, які підтримуються міністерством, теж були оприлюднені. І вони так само будуть на сайті міністерства.

Влащенко: Вернулось ли скифское золото из Амстердама?

Островская-Лютая: Та частина, яка раніше зберігалася в Національному історичному музеї, повернулася. І вона зараз в музеї. Та частина, яка зберігалася у музеях Криму, на цей момент залишається в Амстердамі. 

Влащенко: Почему?

Островская-Лютая: Тому що це спірне питання, куди воно має повернутися. Ми, як Україна, впевнені, що воно має повернутися в Україну. Ми зараз у процесі з'ясування юридичних деталей. Я впевнена, що повернеться все в Україну.

Влащенко: Как происходит процесс сокращения в области культуры? Сколько людей уже сокращено и сколько планируется сократить?

Островская-Лютая: У міністерстві скорочено 10%. Але це не плюс. Я вважаю, що це мінус. Міністерство культури фінансує тільки національні заклади культури. Ми не фінансуємо, наприклад, працівників бібліотек.

Влащенко: Ваше мнение о том, что сюда надо запретить ввоз российских книг.

Островская-Лютая: Я не думаю, що всі російські книги мають бути заборонені.

Влащенко: Было бы неплохо поименно знать людей, которым Министерство культуры дает стипендии. Каким писателям, художникам и т. д. А грантов Министерства культуры сейчас нет?

Островская-Лютая: Вони були. Але фінансування на гранти було скорочено. Гранти виконуються на основі указу президента.  

Влащенко: У вас на сайте написано, что у вас есть отдел протидії корупції. А чем он занимается?

Островская-Лютая: Наприклад, перевіркою різноманітних скарг на корупційні дії працівників. Часом скарги бувають необґрунтованими. І для того щоб прийняти рішення міністру з приводу дії якогось працівника, він мусить мати внутрішню інформацію з міністерства.

Влащенко: Почему не удалось договориться о сотрудничестве с Донецкой институцией "Изоляция", которая хотела принять участие в биеннале?

Островская-Лютая: Я до кінця не знаю, чому саме. Ми були готові практично до будь-якого формату співпраці. Зараз, коли нестабільна політична ситуація, це дуже великий ризик для інституції, і вони відчували, що міністерство перекладе ризик на них. З іншого боку, проблема для них ще була в тому, що міністерство не погодилося передати на виконання проект не на один термін, а на два. Ми відразу сказали відкрито, що ми не проти можливості співпраці впродовж двох термінів, але давайте подивимось, як ми будемо співпрацювати перший термін.   

Влащенко: Есть ли у вас какое-то личное разочарование в государственных структурах, и есть ли у вас надежда, что можно будет что-то изменить, чтоб был смысл пойти работать на государственную службу?

Островская-Лютая: Я думаю, нам всім критично необхідна реформа державного управління. На ентузіастах (навіть, якщо ці ентузіасти – міністри) неможливо втриматися. Ми мусимо переглянути в принципі засади функціонування державної служби. Справа не тільки в підконтрольності, справа часто в розширенні деяких функцій, яких не мають чиновники. 

Влащенко: Будем надеяться, что все удастся. Всегда приятно, когда профессионалы приходят в отрасль и когда они верят, что они там могут что-то изменить.

Спасибо большое. 

Источник: 112.ua

видео по теме

Loading...


Новости по теме

Виджет партнеров

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>